Success
Stories

Dugaan

Encik Seman*, 58 tahun merupakan seorang peneroka yang mempunyai anak seramai 10 orang dan berpendapatan RM 1,200 sebulan. Pada tahun 2003, beliau telah mencagarkan tanah kelapa sawit beliau yang berharga RM 90,000 untuk memohon pinjaman peribadi sebanyak RM 20,000. Namun, En Seman telah ingkar dalam membuat pembayaran bulanan pinjamannya. Beliau beranggapan pihak bank tidak akan mengambil tindakan kerana nilai cagaran tanah beliau berjumlah RM 90,000 manakala beliau hanya meminjam sebnyak RM 20,000.

Pihak bank kemudiannya mengambil tindakan untuk merampas tanah tersebut. Ketika itu, En Seman mengalami masalah keluarga. Cucunya telah diagnosis mengalami leukemia. Beliau telah menggunakan semua wang yang beliau ada untuk mengubati penyakit cucunya namun tidak berhasil. Lebih parah, anak beliau pula telah terlibat dalam kemalangan motorsikal dan isterinya pula mengalami strok dan terlantar di atas katil. Kebanyakan sumber pendapatan En Seman telah dibelanjakan untuk isteri beliau.

Mengenai masalah kewangan En Seman, pihak bank telah memberikan En Seman masa selama tiga tahun untuk menyelesaikan isu pinjaman tersebut. Jika gagal, mereka akan merampas tanah tersebut dan akan melelongkannya pada satu tarikh. Untuk menarik balik lelongan tersebut, En Seman perlu membayar RM 10,000 kepada bank. Anak perempuan beliau cuba membantu mendapatkan wang tersebut dengan memohon pinjaman peribadi, tetapi beliau tidak layak.

En Seman merasakan bahawa beliau mempunyai harapan yang tipis untuk mendapatkan kembali tanah beliau yang merupakan sumber kewangan untuk mereka sekeluarga. Tanah mereka sudah sedia untuk dilelong manakala anak-anak mereka tidak mampu untuk menampung perbelanjaan keluarga. En Seman menyesal kerana mengingkari pembayaran bulanan pinjamannya. Apabila mendengar mengenai AKPK, En Seman terus datang mendapatkan bantuan.

Dengan Program Pengurusan Kredit (PPK) AKPK, harapan En Seman untuk menyelamatkan tanah beliau kembali cerah. AKPK telah membantu En Seman dengan berunding dengan pihak bank tentang pembayaran bulanan yang beliau mampu. Sebagai permulaan, En Seman telah membayar RM 4,000 kepada bank untuk menangguhkan lelongan tersebut. Kemudian En Seman hanya perlu membayar bayaran bulanan yang telah dipersetujui oleh pihak bank yang mana tidak membebankan beliau. Dengan nilai itu, En Seman dapat menyimpan sedikit untuk keperluan harian keluarganya.

*Nama individu dalam cerita ini telah diubah untuk melindungi identiti individu berkenaan. Kisah kejayaan ini hanyalah bertujuan memaklumkan pembaca tentang perkhidmatan AKPK dan sebagai nasihat untuk pembaca dari sudut pengurusan kewangan.